Alla inlägg den 1 december 2006

Av emmylou - 1 december 2006 21:09

Idag träffade jag en kvinna som hade en pin på jackan med texten, "bojkotta Nescafé".Att man bör bojkotta multinationella företag som mc´donalds och coca cola har jag ju hört talas om, men nescafé pulverkaffe? Mitt favoritkaffe som jag dricker varje morgon?Jag frågade kvinnan hur det kom sig, och hon började förklara. Allt handlade om bäbisar. Om ammning. Varje år dör 1 1/2 miljon spädbarn, och miljontals barn blir allvarligt sjuka, på grund av att de inte ammas - enligt FN:s barnfond Unicef. Amningen ger alla barn den bästa starten i livet, men i tredje världen är amningen livsviktig.Bröstmjölk är den bästa födan för ett spädbarn. Den innehåller alla näringsämnen barnet behöver, den är gratis och finns lättillgänglig och behöver inte tillredas. Den skyddar barnet mot infektioner och sjukdomar. Särskilt viktigt är detta bland världens fattiga befolkning.Nestlé är världens största livsmedelsföretag och säljer nära hälften av all barnmat i världen. Utåt ger Nestlé sken av att vilja främja amning, men rapporter visar att företaget fortlöpande gör sig skyldig till brott mot WHO-koden. Runtom i världen saboterar Nestlé amningen genom att använda oetiska, aggressiva marknadsföringsmetoder.När nyfödda barn matas med flaska, störs amningen och babyn blir beroende av bröstmjölksersättning. När mor och barn lämnar sjukhuset, får de inte längre gratis mjölkpulver. Att köpa mjölkpulvret kan i fattiga länder kosta mer än 50 % av familje-inkomsten. Därför späds pulvret ut med alltför mycket vatten, så att det ska räcka längre. Resultatet blir att barnen drabbas av undernäring och svåra diarreer, varefter de riskerar att dö på grund av svår uttorkning.Visst är det en gåva att det finns modersmjölksersättning. Mammor som inte kan amma av olika anledningar, kanske de äter en medicin som går över i modersmjölken eller att de helt enkelt inte har tillräckligt med mjölk, kan fortfarande ge sina barn den näring de behöver. Men när jag hörde detta om hur kvinnor i tredje världen luras in i en ersättningsfälla, och inte inser vikten av att amma sitt barn, på grund av hård marknadsföring från företag som till exempel Nestlé, vill man ju bara inte tro att det är sant. Aldrig kommer du ju ditt barn så nära som när du ammar! Det ska ju vara en gåva, inget som i onödan ska ersättas av ett pulver från ett pengasuget företag.Jag har aldrig bojkottat ett företag i hela mitt liv, förrutom när jag var kär i en vegan på gymnasiet, och blev allmänt anti mot både kött och multinationella företag (fram till jul då jag blev sjukt sugen på en skinkmacka med äppelmos..) men nu kanske det är dags att börja ta sig en funderare. I alla fall att sprida kunskapen vidare som jag lärde mig idag av en helt vanlig kund på Ica i Solna.Organisationen som kvinnan i affärer tillhörde heter NAFIA, Nordiska Arbetsgruppen För Internationella Amningsfrågor, och det är från deras hemsida som jag har hämtat ovanstående fakta.Ps. På bilden nedan får min systerdotter Maja, som idag är 3 år, mat av sin mamma (på konsum i Hammarby Sjöstad..)ds

Presentation

Omröstning

Om du hittar en godisbit när du städar köket, skulle du äta upp den då?
 Antagligen. Skulle damma av den först
 Ja, men det skulle jag aldrig erkänna.
 Skulle först försöka erinra mig var den kom ifrån och hur länge den kan ha legat där.
 Nej, fy bubblan.
 Ja, men bara om den låg i ett skåp.
 Skulle slickat på den först.
 Skulle bjuda min sambo på den och låtsas som ingenting

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2006 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards