Alla inlägg den 22 december 2006

Av emmylou - 22 december 2006 20:13

Jag trodde människor skulle vara vänliga och givmilda i julen. Givmilda, ok. Om det innebär att prejas med barnvagn, vägra släppa fram folk i rullstol, skälla på kassörskor för att kön är lång. Om det innebär att gå över lik för att kunna köpa bratzdockor och plasthus till sina bortskämda ungar. I sånna fall är julen en givmild högtid.

Av emmylou - 22 december 2006 00:15

Gud vad folk är arga på sina barn!Idag på tåget satt jag brevid en mamma med två pojkar kanske 2 och 5 år. Surare och vresigare människa var det länge sen jag skådat! Allt var fel som femåringen gjorde, var det inte att han smulade med smörgåsen, så pratade han för högt eller tappade sina leksaker i golvet under bordet. Hon var vrång och otrevlig mot pojken, skällde på honom så att alla i vagnen hörde och suckade ljudligt när "han gjorde fel". Fy f*n att växa upp med en sån morsa, en person som går igenom livet med en negativ inställning och verkar tycka att allt är skit, och framför allt, tar ut det på sina barn. Varför skulle pojken vara trevlig och mysig mot henne när han blir behandlad som om allt han gjorde varr ont och illa. Vi har pratat mycket i skolan om det sociala arvet, och jag skulle kunna tippa att den här mammans barndom inte var alltför ljus., något som hon nu för över på sina egna barn.Självklart ska man ha tydliga regler för sina barn. Barn som inte har några riktlinjer och regler får ett meningslöst liv och blir olyckliga. Men det är lite som pojken och vargen, tjatar man och skäller på barnen så stänger de av. De orkar inte anstränga sig längre.Jag kommer ihåg hur det var att vara 6-7 år. Jag minns tydligt hur det var att vara ett "oroligt barn" som pratade för mycket, hittade på bus och inte kunde sitta still. Jag minns ännu tydligare hur hemskt det var att få skäll av mina fröknar på fritids. Skäll som liksom inte var konstruktiv, utan bara... ja, skäll. Hårda ord och fasta tag. Som gjorde mig ledsen minns jag. Jag tycker att det är respektlöst att skälla på sina barn i allmänheten. Att skrika ut över hela tågvagnen eller Konsum hur elak du har varit nu, hur olydig och trotsig. Detta ska minsann få konsekvenser.Nej, man ska vara glad och mysig mot sina barn. Som man är mot sina vänner man tycker om. Inte mesig eller osäker på regler och så. Konsekvent mysig/fast ska jag bli när jag får kottar.

Presentation

Omröstning

Om du hittar en godisbit när du städar köket, skulle du äta upp den då?
 Antagligen. Skulle damma av den först
 Ja, men det skulle jag aldrig erkänna.
 Skulle först försöka erinra mig var den kom ifrån och hur länge den kan ha legat där.
 Nej, fy bubblan.
 Ja, men bara om den låg i ett skåp.
 Skulle slickat på den först.
 Skulle bjuda min sambo på den och låtsas som ingenting

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2006 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards